top of page

AANBOD

Voor jongeren, volwassenen en gezinnen.
Bij je thuis, op school of in de praktijk.

Omdat 'one size fits all' echt niet bestaat, kijken we samen wat jij of jullie gezin nodig heeft.

​

Lees hieronder waarmee ik jullie zoal kan ondersteunen. Je kan hieruit een keuze maken als je iets specifiek wil. Maar weet dat ik niet in hokjes denk, we werken samen een traject uit op jouw maat.  En daarbij maak ik gebruik van alle onderstaande tools.

​

Verder op de pagina lees je HOE we samen op weg gaan.

Image by TBS 44

AUTISME COACHING - JONGEREN EN VOLWASSENEN

Ben jij normaal tot hoogbegaafd en heb je (een vermoeden van) Autisme? Dan begeleid ik je graag in je zoektocht om jezelf en je omgeving beter te leren begrijpen.
We onderzoeken wat je kwaliteiten zijn en waarmee je het moeilijk hebt. 
We gaan samen aan de slag om oplossingen te zoeken om het leven voor jou gemakkelijk te maken.
We doen dit samen, jij en ik, en soms ook samen met je omgeving (partner, ouders, school,...).
Omdat woorden de meeste mensen met autisme snel overprikkelen en het veel concentratie vraagt, gebruiken we materialen. Kijk onderaan deze pagina voor meer info.
Aan het einde van een consultatie heb je nieuwe handvaten die je zelf kan gebruiken.

Image by ALAN DE LA CRUZ

HOOGBEGAAFDHEIDSCOACHING

"Het is niet lastig om hoogbegaafd te zijn, het is lastig dat niet iedereen dit is." (Suzanne Buys)

​

Herkenbaar he... Als HB persoon krijg je vaak niet de juiste brainfood om je gelukkig te voelen en vlot te kunnen ontwikkelen.

Contacten met anderen (kinderen of volwassenen) kunnen moeilijk lopen omdat jullie andere interesses of waarden en normen hebben.

​

Soms kom je hierdoor vast te zitten (schooluitval, depressie,....) en gaat je zelfvertrouwen stuk. Dan gaan wij samen aan de slag om je weer te laten stralen, op jouw eigen manier.

Image by Element5 Digital

UITSTIPPELEN ALTERNATIEVE SCHOOLSE TRAJECTEN / SCHOOLUITVAL

Wat is het alternatief?   

Welke 'andere' mogelijkheden zijn er?   

Hoe regel je dat wettelijk?   

Wat dan met het leren?   

Hoe moet het verder? 

​

Je voelt het als ouder... naar school gaan is zwaar, te zwaar... Je hebt het gevoel dat het zo niet verder kan. Elke dag gaat je kind over zijn grenzen, de ene doet dit braafjes en de ander laat je duidelijk merken dat de maat vol is.

Als jongeren dreigen uit te vallen op school is het belangrijk om snel te schakelen. Want als "de rek" breekt is het moeilijk om daarna weer verder te gaan.

​

Omdat er heel veel wegen naast de hoofdweg (voltijds school) zijn bekijken wij samen welke andere weg jouw kind kan helpen om zijn doelen te bereiken.

We brengen in kaart waar de 'hobbels' zitten en ik maak je wegwijs in de alternatieven. Een uurtje school en een juf aan huis, het leren even 'on hold' en terug inzetten op plezierbeleving, examencommissie,... Of een combinatie van alle mogelijkheden.

​

We puzzelen een plan in elkaar waardoor je kind de nodige rust krijgt en er toch weer perspectief komt.

Image by John-Mark Smith

GEZINS- OF OUDERBEGELEIDING

Soms weet je het als ouder ook niet meer... Je hebt het gevoel er alleen voor te staan en wat je probeert lijkt niet te werken. Dan gaan ben ik er voor jou als ouder.


We bekijken hoe jij druk van de ketel kan halen, we versterken je in je positie als ouder en brengen terug positiviteit in jullie relatie. We werken samen handvaten uit om verandering te brengen in jullie situatie.  


We werken hier met alle betrokkenen omdat iedereen zijn steentje kan bijdragen aan het proces.

Jullie leren elkaar beter begrijpen door in beeld te brengen hoe jullie systeem werkt, is de basis voor verandering gelegd.

We werken rond huisregels en afspraken, rond structuur en voorspelbaarheid. 

Kortom dat jullie gezin weer een fijne plek is voor iedereen.

Letters NVC written on wooden irregular blocks with giraffe animal toy. Non-violent commun

OUDERBEGELEIDING (individueel of groepstraject)
GEWELDLOOS VERZET (NIEUWE AUTORITEIT)

Samen onderzoeken we hoe jullie op een geweldloze en verbindende manier grenzen kunnen stellen. 
Ik begeleid jullie in dit proces stap voor stap.
Dankzij het aangeven van grenzen op een warme en liefdevolle manier brengen we beweging in het proces van jullie kind en binnen jullie gezin.

​

Dit kan individueel als koppel, maar ook binnen een groepstraject van 12 weken.

Voor alle info over het groepstraject klik je hier.

Image by Sharon McCutcheon

OPMAAK ZINTUIGLIJK PROFIEL

De zintuiglijke waarneming oefent een grote invloed uit op het ‘zijn’ van iemand. Door het waarnemen, verleen je betekenis aan je wereld. Als deze waarneming anders verloopt, ervaar je dus ook een andere wereld. Veel gedrag wat je ziet (boven de ijsberg) komt voort uit de prikkels die anders verwerkt worden (onder de ijsberg).
De overgevoeligheid voor bijvoorbeeld bepaalde geluiden, of het feit dat een spontane aanraking grote impact kan hebben, is aan de buitenkant niet zichtbaar. Het kan echter wel heel veel stress opleveren… die je helaas vaak pas ziet als ‘de emmer overloopt’. Juist om vóóraf rekening te kunnen houden met bepaalde over- of ondergevoeligheden op het gebied van de zintuigen is het leven weer wat makkelijker.

Image by Stan B

OPMAAK H.A.P.P.Y-PLAN VOOR MENSEN MET AUTISME

Als erkend H.A.P.P.Y.-coach kan ik je begeleiden in het opmaken van een H.A.P.P.Y.-plan, dit is een persoonlijk actieplan voor meer geluk of levenskwaliteit.

​

We ontwikkelen een gepersonaliseerd werkboek gebaseerd op wetenschappelijk bewezen welzijnsstrategieën met activiteiten die jou gelukkig maken.

​

Heel concreet en bruikbaar. We bekijken samen hoe je dit kan gebruiken voor een gelukkig leven.

​

Het H.A.P.P.Y.-programma werd ontwikkeld door Peter Vermeulen van Autism in Context.​

Image by Gabrielle Henderson

VERSLAGGEVING + WEGWIJS IN ALLE ADMINISTRATIE

Ik maak jullie wegwijs in de rechten en plichten die je hebt. Bvb. de aanvraag voor Zorgtoeslag (verhoogd kindergeld), een persoonlijk assistentiebudget of persoonsvolgende financiering. Of misschien heb je wel recht op een Basis Ondersteunings Budget. 

​

Ook op vlak van ONDERWIJS geef ik de informatie die jullie nodig hebben. Wat kan ik aan een school vragen, waartoe zijn ze verplicht, hoe vraag ik een IAC aan, kan ik ondersteuning krijgen,...

​

We bekijken wat is er voor jou van toepassing en we maken het concreet.

​

OPMAAK VERSLAG om je aanvraag te ondersteunen OF voor anderen om jou of je kind beter te kunnen begrijpen.

HOE WE DAT SAMEN DOEN...

We kijken samen wat je nodig hebt en welke methodieken daarbij aansluiten.

WERKEN MET BRAIN BLOCKS

Iedereen weet zelf het beste wat hij voelt en ervaart en voor iedereen is dit net een beetje anders.
Brain Blocks is een uitstekend middel voor psycho-educatie. We brengen in beeld hoe jouw hoofd werkt. Op die manier kunnen we het ook uitleggen aan je omgeving.
Brain Blocks is ook een manier van reflecteren. Over onszelf in relatie met de ander.

b-394-20180901-praktijk-charlotte-img_6809_edited.jpg
WhatsApp Image 2022-02-03 at 11.12.36.jpeg

WERKEN MET ONZE HANDEN EN ONS HART

We gebruiken prachtige materialen om in beeld te brengen waar je nog geen woorden voor hebt. Door een situatie uit te zetten, krijg je inzicht en brengen we er beweging in. 

Hierdoor komt groei tot stand op een diepgaander niveau. 

Het materiaal doet het werk voor je.

​

Ook fijn als woorden je snel overprikkelen en je niet houdt van oogcontact. We hebben letterlijk iets om handen.

SAMEN MET WIE VOOR JOU BELANGRIJK IS

Alleen is maar alleen en samen zijn we zo veel sterker.
Bovendien vinden alle dingen waar je tegenaan loopt plaats in een systeem (bvb. je gezin, je klas, je werkplek,...).
Daarom gaan we in overleg met je omgeving want soms lijkt het wel of jullie niet dezelfde taal spreken.
Ik vertaal tussen jullie en verduidelijk ieders behoeften zodat jullie allen elkaar beter begrijpen. 
Van daaruit kan de verandering beginnen.

Image by Hannah Busing
Image by Brett Jordan

PRAKTISCH EN DIRECT INZETBAAR

Wanneer er dingen moeilijk lopen, zijn er tal van oplossingen voorhanden.
Samen zoeken we uit wat voor jou werkt en wat niet.
Heel praktisch, op jouw maat en toepasbaar in je eigen omgeving.
We werken het samen helemaal uit. We evalueren en sturen bij zodat jij het daarna zelf kan.
Denk aan het uitwerken van een planning, opmaken van gezinsafspraken, leren telefoneren, werken rond hygiëne, zelfredzaamheid, ...
We brengen wat we weten echt in de praktijk. Bvb. grenzen stellen, nee zeggen, zelfzorg plannen...

bottom of page